lauantai 1. marraskuuta 2014

Perhokerhoon 1.11

Lähdimme Suurkalastajan kanssa uusia vesiä tutkimaan. Suurkalastaja oli paikkaa kartasta katsellut jo pidempään ja nyt lähdettiin perhojen kanssa sitä ronkkimaan.

Renkaat saatiin vesille 8.30. Pienen siirtymän jälkeen päästiin pelipaikalle joka näyttikin varsin lupaavalle , vesikin oli kirkasta ja sopivan tuhnuinen keli. Heti alkuun alkoin tapahtumia tulemaan hyvin kaiken värisiin perhoihin ja kala tuntui olevan otillaan vaikka pientä olikin, taisi ensimmäiseen puoleen tuntiin käydä 7 kalaa renkaissa. Mukava alotus siis! Tapahtumaa oli tasaisesti ja oli vahva tunne että tänään voisi olla mahdollisuus saada siiman päähän jotain raskaampaa.

Jatkoimme kalastusta ja  pienemmät kalat katosivat johonkin. Pienen tyhjän pätkän jälkeen oli suurkalastajalla parempi kala kiinni, joka kuitenkin irtosi harmittavasti. Arvioitiin +vitoseksi. Hetken päästä oli itselläkin paremman kalan tärppi jota en kuitenkaan saanut tartutettua.

Siirryttiin matalempaan aukkoon ja suurkalastajalla oli heti muutama tapahtuma. Hetken päästä tarjoamani slinkyn perässä pyörähti kala joka jätti jälkeensä muhkeat  pyörteet. Tätä kalaa en tavottanut uudestaan kovasta yrityksestä huolimatta. Suurkalastaja lähti jo potkuttelemaan seuraavaa kohdetta päin ja itse jäin vielä hetkeksi heittämään. Olin jo lähdössä suurkalastajan perään kunnes sain raskaamman tärpin ja vapa jäikin hyvälle mutkalle. Kala tuli heti pintaan riehumaan ja arvioin sen noin +seiskaksi. Arviota sai kuitenkin tarkistaa ylöspäin kun sain kalan liplockiin ja kala näytti olevan tuhdissa kunnossa. Olisko 8-9kg kieppeillä? Kala punnituspussiin ja samassa suurkalastaja tulikin paikalle ihmettelemään tapahtumaa. Potkimme rantaan ja kala mitoille. Kalaa punnitessa nousi hieman hymy korville sillä puntari pysähtyikin parempiin lukemiin :)  Tukevassa kunnossa olevalle suurhaulle kertyi painoa 10.52kg ja mittaa 108cm !  Muutamat fotot ja kala takaisin kasvamaan. Tässä kohtaa oli fiilikset aika korkealle ja hetken vain katselinkin maisemia ja fiilistelin tapahtumaa :)

Pienen siirtymän jälkeen heitettiin pieni pätkä josta suurkalastajalle puikkari ja itse karkuutin jonkun +kolmosen. Sitten  olikin aika pitää evästauko saaressa. Tämän jäleen jatkoimme
reunan ronkkimista. Parit tärpit saatiin ja muuten olikin aika hiljaista. Jatkoimme eteenpäin ja saavuimme kohtaan missä oli pientä koloa rannan tuntumassa. Sieltä sain yhden noin 3.5kg kalan joka oksensi kesken väännön noin kilon painoisen lajitoverin. Selkeästi syönnillään on :) Hieman myöhemmin sain ulkoreunasta hyvän tärpin ja siima lähti raskaasti viistämään sivulle jonka jälkeen kala irtosi. Hieman harmitti sillä ei varmasti ollut puikkari kyseessä. Hetkeä myöhemmin sain hieman sivummalta yhden pienemmän kalan.

~3.5kg

Saavuimme paikalle missä kaislanreuna oli aika rikkonaista ja heti alkuun muutama lupaava tärppi ja sitten hiljenikin. Tämän jälkeen jatkoin matkaa ja suurkalastaja jäi paikkaa tarkemmin ronkkimaan. Reunaa edetessäni huomasin kaislan sisällä aukkoja ja sieltä sainkin ronkittua pari kalaa. Yksin hieman parempi kala oli kiinni jonka karkuutin hetken väsyttelyn jälkeen, tuomitsin sen noin 3-4kg kalaksi. Tämän jälkeen lähdin potkuttelemaan suurkalastajan luokse ja vaihdettiin hieman kuulumisia. Suurkalastaja oli juuri käyttänyt renkaassa tukevan 5.7kg kalan ja yhden pienemmän yksilön. Suurkalastaja harmitteli aikaisempaa tapahtumaa kun siiman päässä oli ollut kahdesti kunnon jööti, ehkä jopa kerholainen! Tässä vaiheessa alkoi olemaan jo hieman hämärää ja päätettiin kokeilla reunaa missä oli aikasemmin ollut tapahtumia. Suurkalastajalle heti puikkari ja itselle ihan mukava noin 4.5kg kala. Hetken tyhjän heittämisen jälkeen lähdimme potkuttelemaan autolle päin.

5.7kg

~4.5kg
Mukavan päivän saldoksi jäi 22 kalaa ja reilusti tapahtumaa. Suurin osa ylöstulleista oli 1.5-2kg luokkaa. Huomenna jatkuu!