perjantai 7. marraskuuta 2014

3.11. Uusia mestoja tutkimassa

Kabanossin kanssa lähdettiin etsimään uusia paikkoja. Kartasta bongattiin edellisenä iltana hyvännäköinen alue jota oli tarkoitus lähteä ronkkimaan.
Aamulla hämärissä liikkeelle ja kohti tuntematonta. Pitkän ajomatkan jälkeen saavuttiin kohteeseen todetaksemme että vesi on aivan maitokahvia! Ei voi olla todellista....
No, ei muutakun suunnitelma B takataskusta ja matkaan.
Kohta saavuttiin perille ja nyt näytti jo huomattavasti paremmalta. Autonkin sai parkkiin lähelle vesirajaa.

Renkaisiin ilmaa ja vesille. Keli oli loistava ja fiilikset katossa. Tuntui että tärppi tulee hetkenä minä hyvänsä. Aloituspätkä oli kuitenkin oudon hiljainen, ulkoreuna heitettiin tärpeittä läpi ja sisätaskusta sain yhden tärpin. Päätettiin tehdä siirtymä lahden suulle. Matkalla tarjottiin perhoja uistellen ja ihme kyllä saatiin pari tärppiäkin.
Sitten saavuttiin lahden suulle ja alettiin heittää hyvännäköistä kaislan reunaa. Kohta Kabanossi käyttikin avauskalat renkaassa, pari puikkaria puri punavalkoista HD:tä perätysten.

N. 5 kg
Mesta näytti sen verran hyvältä että Kabanossi intoutui jo hehkuttamaan että seuraavan viiden heiton aikana napsuu! ;D Ihan niin nopeasti ei vielä alkanut tapahtua mutta pian kuitenkin. Siirryttiin kaislan sisälle aukkoihin. Hetken aikaa meni suht hiljaisissa merkeissä, muutamia kurkkuja ja tärppejä. Sitten Kabanossi otti tuplat, eli hauki kahdella peräkkäisellä heitolla. Suurempi noista n. kolmosen kala. Tuosta sitten aukeni mukava syöntipiikki ja hetken aikaa saatiin nauttia ykkösluokan hauenkalastuksesta. Kalat purivat perhoa raivokkaasti ja jos ei ekalla kerralla pysynyt niin paikkoheittoon otti uudestaan. Hetkessä käytettiin viitisentoista kalaa renkaassa. Kala oli kyllä suht pientä, pääosin 1-2 kg kalaa. Puikkarikeskittymän reunamilta pinkkivalkoiseen slinkyyn kuitenkin napsahti pirteä n. 5 kg kala.

Femma takaisin
Siirryttiin takaisin ulkoreunaan ja lähdettiin liukumaan myötuuleen heittäen mukavan näköistä rikkonaista kaislanreunaa. Heti alkuun parit puikkarit ja tärpit, sitten hiljeni. Selkeästi rauhallisempaa meininkiä kuin matalammassa.
Hetken päästä napsahti vähän raskaammin. Punaharmaa slinky oli kelvannut vähän isommalle ja "nyt on hyvä kala"-huudot kaikui kaislanreunassa. Minuutin verran pääsin vääntämään metrikalan kanssa, sitten kala yhtäkkiä vain irtosi. Pikkasen meinasi harmittaa mutta näitä sattuu. Kunnolla ei päästy kalaa näkemään, varovainen arvio oli 7-9 kg.

Suurhauki sylkee perhon pois

Pieni hiljainen hetki ja kalastus jatkui. Kaislan reunassa oli pientä aukkoa ja sieltä napsahti pinkkiin slinkyyn vajaa kolmosen hauki. Kabanossille iski piiitkäään stoppiin myös n. parin kilon kala,
Muita tapahtumia ei ulkoreunasta saatu joten oli aika siirtyä aukkoihin kaislan sisälle.

Sieltä alkoi tapahtumia tulla tasaiseen tahtiin. Ei niin kovaa purua kuin aamupäivällä mutta jotain kuitenkin. Heti alkuun Kabanossille tarjottiin samaa kalaa moneen kertaan, taisi olla jo neljä kertaa kiinni ja joka kerran irtosi. Itselle pari varovaista tärppiä ja Kabanossille vielä nelosen kala ylös asti.

Iltapäivä alkoi olla pitkällä ja mietittiin loppuhetkien sotasuunnitelmaa. Päätettiin tehdä pieni siirtymä saarelle jonka yhdelle reunalle kova lounaistuuli osui mukavasti. Homma alkoi mukavasti tuolla saarella, ekat heitot ja molemmilla kala kiinni, duppelhugg!
Kalaa tuntui paikalla olevan hyvin ja tapahtumia tuli koko ajan. Etenkin Kabanossi ja punavalkoinen HD oli kova yhdistelmä, tuon tuosta oli vapa mutkalla. Itse en löytänyt kunnon ottipeliä siiman päähän, joitakin kaloja sain eri värisillä slinkyillä ronkkien.

Kohta oli saaren tuulen puolen reuna käyty läpi ja vielä oli hetki peliaikaa jäljellä. Painuttiin lahteen jossa päästiin kalastamaan myötätuuleen ja kun pimeä tulisi oltaisiin jo lähellä autoa.
Reuna oli uskomattoman hyvännäköinen mutta jostain syystä yllättävän hiljainen. En tiedä osuiko tuuli tuonne jo liiankin kovaa vai eikö paikalla ollut kaloja mutta hiljaista oli. Sitten kävi tietysti klassiset, juuri kun sanoin Kabanossille että "on kyllä yllättävän hiljaista..." niin samalla hetkellä slinkyä vietiin raivolla. Kala pisti sellaisen mylläkän pystyyn että hetken aikaa kävi jo luvut mielessä. Kalan nähtyäni ajattelin että sen on pakko olla ulkoa kiinni tai jotain, ei noin pieni kala voi muuten tuntua niin isolta. Suusta se kuitenkin oli kiinni, kovan matsin saa 3,5 kg haukikin aikaiseksi perhovavan päässä!

Muutama heitto vielä ja sitten alkoi olla päivä pulkassa. Päivän saldo oli 31 kalaa kahteen mieheen, suurimpana vitonen, sitten nelonen jne... Kappalemääräisesti meidän paras perhoreissu merelle ikinä, ja vielä kun olisi tuo suurhauki pysynyt kiinni olisi päivä ollu aika lailla täydellinen, vaikka hieno se oli nytkin. :) Päivän kaksi kovinta perhoa olivat punavalkoinen HD ja pinkkivalkoinen slinky.