tiistai 3. helmikuuta 2015

28.-31.1. Kalat tiukassa

Edellisen neljän päivän pilkkiputken jälkeen jäi vielä sen verran poltetta jäille että päätimme jatkaa pilkkimistä vielä muutamalla päivällä. Myöhään illalla tulimme takaisin Itä-Suomesta ja vielä samana yönä ajoimme Kabanossin mökille tarkoituksena pilkkiä muutama päivä vaikean paikan maineessa olevaa isoa järveä.

Heti keskiviikkoaamuna olimme jäällä. Tavoitteena oli olla ensimmäisenä jäällä ja siinä myös onnistuimme, oli vielä hämärää kun olimme perillä kohteessa muutaman kilometrin kävelyn jälkeen. Alun perin meidän piti aloittaa paikalta josta olemme joskus jotakin saaneet mutta suunnitelmat muuttuivat kun törmäsimme railoon muutamaa sataa metriä ennen gps-pistettä. Mukavaa laikkua oli railon kupeella ja fiilikset nousi välittömästi! Päätimme panostaa koko päivän tämän railon onkimiseen.

Päivä alkoi yllättävän hyvin kun kalaa alkoi näkyä heti ekoilla rei´illä. Joitakin pienehköjä ahvenia saimme ylöskin asti. Aamun toiselta reiältä onnistuin vertikaalijigillä huijaamaan useamman ahvenen ihan peräjälkeen ja mielessä kävi jo varovainen ajatus että onko tänään vihdoin se päivä kun kala syö?
Toisin kuitenkin kävi, kalaa kyllä näkyi vielä mutta kovin vaikea niitä oli saada ottamaan. Tasuri ei meinannut kelvata millään mutta vertikaalijigillä sai välillä jonkun ahvenen ottamaan.

Kabanossi kävi välissä kokeilemassa alun perin suunnitelmissa olleella paikalla mutta ei ollut siellä sen parempaa meininkiä. Yksi hyvä nousu oli ollut ja tuo selvästi isompi ahven kävi antamassa varovaisen tärpin mutta ei jäänyt kiinni. Railolla meininki kuoli puolen päivän aikoihin täysin, kaiusskaaan ei elämää näkynyt. Kävin heittämässä lenkin syvemmällä, turhaan. Ei mitään elämää kaiussa. Iltapäivän ongimme taas sitkeästi railoa, heikoin tuloksin. Jossain vaiheessa menin takaisin aamulla parhaiten kaloja antaneelle reiälle ja siitä sain tasuria ja vertikaalijigiä vuorottelemalla aina joitakin ahvenia ottamaan. Varovaisia oli tärpit ja tartuttaminen hankalaa. Päivän alkaessa hämärtää pakkasimme kamat ja suuntasimme paluumatkalle. Päivän saldo oli reilu parikymmentä ahventa, joista 10 kpl 150-350 g kaloja lähti mukaan.

Ruokakalat
Toinen päivä panostettiin samalle alueelle. Aloitimme vähän uudesta kohdasta ja kalaa alkoi näkyä kaiussa taas heti. Päivän ekalla reiällä tasuria kävi katsomassa joku todella iso, meinasi ihan alkaa jännittämään kun jäätävän paksu viiva nousi tasuria katsomaan. Harmikseni se ei kuitenkaan ottanut. Teimme alueelle lisää reikiä ja kalaa tuntui olevan laajalla alueella mutta jälleen kerran niitä oli todella vaikea saada ottamaan. Pari pientä ahventa sain ottamaan vertikaalijigiin, tasuriin yksi hyvä tärppi.

Lähdimme etenemään edellispäivän railoa kohti samalla harvakseltaan kairaten. Kalaa näkyi siellä täällä, ei mitään älyttömiä määriä mutta jotain kuitenkin lähes joka reiällä. Tarjonta ei niille kuitenkaan kelvannut. Taivaalta tuli välillä vettä ja räntää, sitä oli tullut jo edellispäivästä lähtien. Railolla olleet hyvät laikut olivat menettäneet merkityksensä, lunta ei enää ollut jäällä missään. Muutama reikä railolle paljasti että kalaa ei siinä enää ollut.

Iltapäivästä päätimme käydä kopaisemassa gps-pisteen jossa Kabanossilla oli isomman kalan tärppi edellisenä päivänä. Kalaa löytyi kaiun näytölle heti ja nyt tuli jopa tärppejä. Eepen seiskaplussalla sain vajaa 400 g ahvenen ja vertikaalijigillä pari pienempää. Lisäksi Sillin kevennettyyn oli yksi napakka tärppi. Hämärässä lähdimme taas kaikkemme antaneena laahustamaan takaisin rantaan, ei jäänyt tästäkään päivästä paljon kerrottavaa. Kuusi ahventa kahteen mieheen. :)

Kolmantena päivänä oli vuorossa ihan uusi paikka. Illalla katsoimme karttaa sillä silmällä ja päätimme lähteä kokeilemaan mielenkiintoisen näköistä paikkaa. Lähtö vähän venähti ja jäällä olimme vasta aamupäivällä kymmenen jälkeen. Onneksi kävelymatkaa ei ollut tällä kertaa niin paljon, pari kilometriä suuntaansa, puolet vähemmän kuin edellispäivien paikoille.
Pitkään sai kairata ilman havaintoakaan kaloista. Kaiussa ei muuta näkynyt kuin tasuri. Lopulta Kabanossi löysi pienimuotoisen patin ja sen ympärillä oli sentään vähän kaloja, vaikkakin selkeästi vähemmän kuin edellispäivien paikoilla. Kabanossin uittamaan Eepen Pikkujättiläiseen pamautti kannen alta kolmen kilon selkähauki joka pahoinpiteli tasuria sen verran että evä lähti irti tasurin vatsasta. Kabanossi ei näyttänyt tuon jälkeen kovin tyytyväiseltä. :)

Pommitimme patin ympäristöä pari tuntia, jälleen kerran hyvin heikolla menestyksellä. Itse sain yhden nousun, joku kävi katsomassa Pääevän kevennettyä iskemättä kuitenkaan kiinni. Kabanossillakaan ei mennyt sen paremmin joten iltapäivän viimeiset hetket päätimme yrittää ihan tuurilla. Lähdimme etenemään kohti lähtörantaa samalla harvakseltaan reikiä kairaten. Itse en nähnyt kaiussa enää yhtään mitään, Kabanossi näki yhdellä reiällä kaiussa jotain olematonta silppua. Lopulta oli luovutettava ja tyydyttävä tulokseen. Talven ensimmäiset mp:thän sieltä napsahti minulle. :) Kabanossi sentään pelasti munat padasta tuolla hauella.

Mökkireissun viimeinen päivä uhrattiin niille paikoille missä oli ollut paljon kalaa pari päivää aiemmin mutta ei vain syönyt. Nyt oli lauantai ja tiedossa oli että yksin ei tarvitse jäällä olla. Muutakin pilkkiporukkaa olikin sitten liikkeellä ihan reilusti, hyvä kun sai enää autoa parkkiin vaikka ajoissa olimmekin liikkeellä. Aamuhämärissä olimme taas kohteessa ja tavaraa näkyikin heti ekoilla rei´illä. Tuntui huikealta saada heti ekalta reiältä varovainen tärppi kun oli edellisenä päivänä vetänyt tärpittömän mp:n. :)
Kabanossi jäi kyttäilemään koko päiväksi aloituspaikkaan, itse kävin heittämässä lenkin kauempana selällä. Kalaa näkyi kaiussa hyvin mutta tärppejä ei liikaa tullut. Muutaman 100-200 g ahvenen sain ylös asti, havainnot isommista jäivät muutamiin hyviin nousuihin. Yhdellä reiällä oli sen verran paksua viivaa että laitoin paikan gepsiin ylös, tuonne täytyy palata!
Iltapäivällä palailin Kabanossin luokse. Kalaa oli kuulemma näkynyt kaiussa hyvin ja tasuri oli kiinnostanut mutta tärppejä ei ollut tullut.

Nöyrinä palasimme taas rantaan, vaikeana järvenä olemme tuota aina pitäneet eikä tämä neljän päivän setti sitä käsitystä muuttanut! Tästä on vain yksi suunta ja se on ylöspäin!