torstai 29. tammikuuta 2015

23.-26.1. Neljä päivää tasuripilkintää

Kabanossin kanssa lähdettiin muutamaksi päiväksi tasuroimaan ahventa vähän kauemmas vakiopaikoilta. Torstai-iltana mökille ja heti perjantaiaamusta olemattomien yöunien jälkeen jäälle. Lähdimme erään pilkkigurun matkaan selkävesille. Tasurit tipahti avantoon heti aamuhämärissä ja kova yritys alkoi.
Ensimmäiset pari tuntia kuluivat hiljaisissa merkeissä, välillä näkyi pientä silppua kaiussa mutta kohdekaloista, eli isoista ahvenista, ei näkynyt merkkiäkään.

Jossain vaiheessa päätimme käydä kopaisemassa lähistöltä erään toisen paikan. Isompia ahvenia ei sieltäkään tunnin hakemisen jälkeen löytynyt, silppua kylläkin. Varsinkin syvällä 16 m vedessä oli silppua reilustikin ja muutama otti tasuriinkin. Meininki tuolla paikalla ei vakuuttanut joten yhteistuumin lähdimme takaisin aloitusmestalle tarkoituksena panostaa loppupäivä sinne.
Kairasin kahden vanhan reiän väliin uuden ja tiputin kevennetyn väliveteen. Tarkoitus oli pitää Kabanossin kanssa lakisääteinen tauko mutta se keskeytyi "ikävästi" kun tasurin alle ilmestyi paksu viiva joka lähti jyrkästi tasuria kohti. "Toi on hyvä kala" kerkesin sanoa kun tärppi jo tuli. Ei jäänyt kiinni, uutta nostoa ja taas otti, nyt pysyi. Hinasin nätin ahvenen (770 g)  jäälle ja äkkiä tasuri takaisin, kaiun mukaan isoa kalaa oli tarjolla enemmänkin. Kalat nousivat heti tasurille ja sain pari varovaista tärppiä mutta en osannut tartuttaa, Lopulta sain yhden jäämään kiinni, mutta vain hetkeksi... Pari metriä ehdin nostaa todella raskaan tuntuista kalaa kunnes se rapsahti irti. Siinä tarjottiin mahdollista kilon ahventa.... Kuten arvata saattoi, karkuutuksen jälkeen kalat häipyivät eivätkä enää näyttäytyneet.
Iltapäivän viimeiset hetket kuluivat hiljaisissa merkeissä ja hämärän hiipiessä lopetimme. Päivän saldo kolmeen mieheen alle 10 ahventa, suurin 770 g ja loput silppua.

770 g/40 cm, ottipelinä Pääevän kevennetty

Päivä nro 2 päätettiin Kabanossin kanssa uhrata selälle josta ei pilkkikokemuksia juuri ole mutta jigillä olen saanut sieltä joitakin nättejä ahvenia. Auto metsätien varteen parkkiin ja tietä pitkin kävellen rantaan. Jäälle meno ei sujunut helpoimman kautta, täyden ahkion kanssa jyrkkää rinnettä alas laskeutuminen oli aika tuskaista. :D Jäälle kuitenkin vihdoin päästiin ja reilun kilometrin kävelyn jälkee olimme aloituspaikalla. Muutakin pilkkiporukkaa näkyi alueella.

Ensimmäiset reiät olivat ihan kuolleita, ei kalan kalaa edes kaiussa. Jossain vaiheessa päätimme siirtyä vähän matalampaan ja viiden metrin vedellä alkoi kaikukin vihdoi piirtää kaloja. Isoja ei tässä ollut, pari pientä ahventa sain tasuriin ottamaan. Nopeasti päätimme lähteä etsimään isompaa kalaa-turhaan. Loppupäivä kului todella hiljaisissa merkeissä, ainoastaan pari tärppiä saimme. Kaiussakaan ei juuri elämää ollut, ainoastaan pientä ahventa löytyi matalammasta eivätkä nekään syöneet yhtään. Kovasti näkyi muutkin pilkkijät liikkuvan ja lähtivät ennen meitä pois joten ei tainnut heilläkään purra. Vaikean päivän saldoksi jä lopulta kaksi pientä ahventa.

Päivä nro 3 ja vuorossa oli ison selän reunalla oleva syvyyksiltään tasaisempi ja kartalla kiinnostavan näköinen alue josta ei ole kokemuksia kuin uistellen. Aloituspaikaksi kaavailtu kohta löytyi nopeasti gepsin avulla ja onkiminen saattoi alkaa. Ensimmäiset pari tuntia kuluivat todella hiljaisissa merkeissä, kaloja ei juuri näkynyt. Välillä ihan pohjassa näkyi silppua mutta yksikään ei noussut tasuria katsomaan.

Vihdoin kovan hakemisen jälkeen löysin loivasta penkasta kaloja. Ensimmäinen reikä kympin veteen ja tavaraa alkoi näkyä heti. Tasuri ei kuitenkaan meinannut kelvata. Kaikki uittokikat oli jo tehty ja ajatuksena oli kairata uusi reikä. Pölläytin tasurilla pohjaa ja nostin sen väliveteen, laskin vavan polvelle ja rupesin kaivaamaan puhelinta taskusta. Yhtäkkiä vapa alkoi heilua polvelle ja kaiussa näkyi kuinka ahven oli noussut todella nopeasti ihan pohjalta 5 m ylemmäs tasurin luo. Äkkiä vastaria kehiin ja päivän avauskala jäälle. Soitin Kabanossille ja kohta hänkin saapui paikalle ja rupesimme kahdestaan haravoimaan aluetta kun jotain elonmerkkejä oli vihdoin saatu. Kabanossi sai heti alkuun yhdestä reiästä pari ahventa putkeen. Vertikaalijigiä purivat välivedestä. Seuraavat reiät osoittivat että kalaa oli alueella hyvin ja isompaakin seassa mutta nälkä niillä ei tuntunut taaskaan olevan. Päätimme kuitenkin panostaa loppupäivän tähän 6-10 m penkkaan. Lopulta kyttääminen palkittiin kun Sillin muikkukevennettyyn polkaisi metrin verran pohjan yläpuolelta tavoitekala, +500 g ahven. Tuon lisäksi vielä vertikaalilla yksi pieni ahven, joten päivän loppusaldoksi oli 5 ahventa. Suurin 530 g, loput 100-200 g luokkaa. Hyvältä tuntui saada edes muutama ahven edellispäivän lähes mp:n jälkeen! :)

530 g Sillin kepeellä
Apottia
Neljäntenä päivänä oli vuorossa reissu kaverin mukaan eri mestoille. Aamuhämärissä olimme taas jäällä. Päivä alkoi jälleen kerran vaikeissa merkeissä, itse en saanut ensimmäiseen pariin tuntiin tärppiäkään eikä kaiussakaan näkynyt satunnaisia silppuahvenia kummempaa. Muillakaan ei mennyt sen paremmin. Kabanossilla oli sentään ollut muutama parempi nousu mutta munat oli kaikilla tukevasti padassa.
425 g & Pääevän kevennetty
Tyhjän kaiun näytön tuijottamiseen kyllästyneenä päätin lähteä heittämään lenkin vähän sivummalle. Kairailin reikiä harvakseltaan mutta ahvenia ei näkynyt. Päätin kävellä muiden luokse kunnes yhtäkkiä alkoi jalkojen alla tuntua kalapaikalta, vähälumisempi kohta! Reikä siihen ja lähes välittömästi lähti viiva nousemaan kohti kevennettyä. Yhden hutitärpin jälkeen sain kalan tartutettua ja nostin päivän avauskalan jäälle. Reilu 400 g ahven.

Kaiku piirsi samaan aikaan pohjan yläpuolelle todella paksun viivan, heti huomasi että vielä isompaa on tarjolla. Se kuitenkin hävisi eikä enää näyttäytynyt. Soitin muut paikalle ja kolmestaan rupesimme
rei´ittämään aluetta.

Paljon oli tyhjiä reikiä ja alkoi jo tuntumaan että tuo ensimmäinen apotti oli ihan sattumaa. Lopulta Kabanossin suunnalta kuului kommenttia hyvästä tärpistä ja kohta näkyi olevan kala kiinni. Kaikesta näki että nyt ei ole ihan silppuahven kyseessä, sen verran tarkasti kalaa soviteltiin reikään. Päätin kävellä paikalle katsomaan. Komea ahvenhan siellä köllötti jäällä, puntari näytti 760 g. Ylävitosten paikka! Muikkuvärinen Perzan kevennetty kelpasi tälle kalalle.

760 g/39 cm, ottipelinä Perzan muikkukevennetty
Kolmesatanen vertikaalilla
Päätimme onkia loppupäivän tällä alueella kun isompaa kalaa tuntui paikalla olevan. Kalaa näkyikin välillä hyvin kaiussa mutta kovin vaikea niitä oli saada ottamaan. Myöhään iltapäivällä saimme Kabanossin kanssa vierekkäisistä rei´istä yhtäaikaa kolme 150-300 g ahventa. Muuta emme enää saaneet joten nuo viisi ahventa jäivät päivän ainoiksi. Kabanossin 760 g oli kuitenkin hieno kala vaikeana päivänä joten tyytyväisinä poistuimme autolle. :)

Neljän päivän pilkkiputki oli kaiken kaikkiaan todella vaikea, taas huomattiin kuinka vaikeaa ison ahvenen tasuripilkintä on. Saimme Kabanossin kanssa yhteensä n. 15 ahventa neljään päivään. Tavoite eli 500 g ylittyi kuitenkin kolmesti joten ihan hyvä maku jäi reissusta. On tää vaan hieno harrastus!!